Ahol meleg van - Pátkai Rozina énekes

  • rés a présen
  • 2013. október 18.

Snoblesse

November 15-én a Kispipa Velvet bárban Bán Zsófia Keep in Touch című felolvasóestjét kíséri a Pátkai Rozina-Tóth Mátyás duó. Az Independent Music Award-dal (is) kitüntetett formáció énekesnőjével beszélgettünk.

rés a présen: Mikor és kikkel indult a zenekarod?

Pátkai Rozina: 2010 második felében, duóban indult a zenekar, Tóth Mátyás gitárossal. Mindketten dzsesszzenészként végeztünk, így a műfaj különböző ágaiban próbáltuk ki magunkat, majd Bossa Novas című műsorunkkal a 2011-es Fringe Fesztiválon elnyertük a szakmai különdíjat. Ezen az úton indultunk tovább, és egyre több latin dzsesszdalt játszottunk, amivel sikerünk volt. Később Pecze Balázs trombitás, Soós Márton nagybőgős és Cseh Balázs dobos csatlakozott hozzánk, így lettünk kvintett.

false

 

Fotó: Gács Tamás

rap: Milyen zenei háttered volt?

PR: Gyerekkoromban zongorázni és gitározni tanultam, de színészi ambícióim is voltak. A képzőművészetben is jeleskedtem, festettem és szobrászkodtam, azonban korán kiderült, hogy a színpadon érzem magam a legjobban.

rap: Manapság mi inspirál a zenecsinálásra?

PR: "Zenecsinálásra" a jó zene és a csend ugyanúgy inspirál, mint a szép versek, gondolatok vagy csak egy érzés, amire zenét hallok. A nagy, beénekelhető terek mindig arra ösztönöznek, hogy kiengedjem a hangomat; óriási csoda számomra az emberi hang mint művészeti eszköz.

rap: Hol van a helye a ti zenéteknek?

PR: Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert rajtunk kívül csak néhány olyan képviselője akad a műfajnak, akik kizárólagosan és megfelelő színvonalon játsszák a brazil zenét. Annak is nagyon örülök, hogy már nemcsak a magyar szakma ismeri el a zenekart, így a budapesti mellett a nemzetközi színtéren is jó lehetőségeink adódnak.

rap: Mit jelentett neked az Independent Music Award?

PR: Az amerikai Independent Music Awards Közönségdíja különleges elismerés számunkra. Nemcsak azért, mert a dzsesszdal-kategória öt legjobb jelöltje között egyetlen európai zenekarként szerepeltünk, hanem azért is, mert az amerikai közönség minket választott a díjra. Ez a lehető legjobb visszajelzés, egyúttal bátorítás, hogy a dalaink akár ilyen világraszóló karriert is befuthatnak.

rap: Mikor és hol láthatunk benneteket?

PR: Október 17-án a Pepita Oféliában Bán Zsófia Keep in Touch című felolvasóestjét kíséri a Pátkai Rozina-Tóth Mátyás duó, majd november 15-én a Kispipa Velvet bárban megismételjük ezt a műsort. Október 23-án a Kirakat nevű helyen játszik a Pátkai Rozina Quintet, november 8-án a Budapest Jazz Klubban a Pátkai Rozina Trió, november 28-án a Nyitott Műhelyben pedig ismét a kvintett. December 21-én az IF kávézóban Pátkai Rozina Quintet-koncert és brazil gasztroest, az évet pedig a Fonóban zárjuk december 30-án, megint csak a kvintettel.

rap: Milyen lenne az ideális hely, ahol szívesen élnél?

PR: Ahol meleg van, süt a nap és közel van a tenger vagy valamilyen nagy víz. Szívesen élnék csendes, de a városhoz közeli helyen, hogy akár egy sétával is eljuthassak az emberek közé, ha arra vágyom.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.